Metafora
  • Metafora = o comparaţie subînţeleasă prin substituirea cuvântului obiect de comparaţie cu cuvântul-imagine;
  • Metafora = metodă de a oferi utilizatorului informaţii despre cum funcţionează un anumit aspect al interfeţei;
Idiom
  • Învăţarea se poate face fără înţelegere;
  • Toate idiomurile trebuie învăţate;
  • Idiomurile bune se învaţă o singură dată;
Paradigms
  • Technology paradigm - To use the device (or program) you need to understand the mechanism;
  • Metaphor paradigm - Let users apply what they know from some familiar part of life in understanding the interface;
  • Idiomatic Paradigm - Design simple interactions and imbue them with meaning;
Coding and decoding
  • Coding -- or encoding -- is the process of making a concept or idea understandable to others. It could be an email, a scrawl, a napkin sketch or a sign.
  • Decoding is the process of interpreting information that was coded by someone else. How many things do you think you encode or decode in a given day? How well do you code information?
Affirmations
  • Metaphors can help the designer communicate the mental model based on the user's prior understanding;
  • Metaforele se bazează pe tehnologiile vechi (ale epocii mecaniciste);
  • Metaforele globale (biroului, casei, străzii) sunt ineficiente;
  • nu trebuie sa ne bazăm niciodată pe metafora globală, ci pe idiomuri (Alan Cooper);
Public Domain Symbols
Perspective
  • Flat/On the Shelf Perspective

    This style resembles looking at an object on a shelf at eye level, looking at an object from above, or laying on surface. This is the most common perspective for toolbar icons and document mime type icons.

  • On the Table

    This type of perspective is the most common for application icons. Action/Toolbar icons also utilize this perspective from time to time.

  • Tilted Table

    In cases where the object's appearance is more evident from an angle, you are free to use the tilted table perspective—but this is the least common perspective of the three and should be used only in cases where the other two do not provide a clearly distinctive silhouette of the object.

Exercises

Discutaţi următoarele capturi ecran din perspectiva metaforei şi idomaticii alese:

  • Tradiţionala clepsidră:
    Metafora clasică a clepsidrei
  • Cursors:
  • Printing Icons:
  • Meniul ferestrelor din Linux:
    Meniul ferestrelor din Linux
  • Partition Magic 3:
    Metafora pentru partiţii din Partition Magic 3
  • Exemple primitive de interfeţe:
    Gestionarea mailurilor Configurare Opţiuni...
  • Doi clienţi de e-mail, Thunderbird şi Outlook Express:
    Mozilla Thunderbird — Toolbar Microsoft Outlook — Toolbar
  • Bara de instrumente pentru două programe de editare grafică, PSP X şi GIMP :
    Paint Shop Pro X — Toolbar GIMP — Toolbar
    Solutie [Link]
  • Două stiluri pentru aplicaţia KGet:
    KGet — Toolbar default KGet — Toolbar Noia
  • Două aplicaţii de geometrie din KDE Edutainment Project, Kig şi KmPlot :
    Barele de instrumente din Kig Două meniuri din KmPlot
  • KRegExpEditor:
    KRegExpEditor — Toolbar
  • Două seturi de iconuri, Smooth Icons şi Noia:
    Mimetypes în Smooth Icons Mimetypes în Noia for KDE
  • Application Metaphors [Office 2007 Metaphors], [Older Version]
  • Propuneţi metafore şi idiomuri sugestive pentru:
    • Managementul proceselor
    • Administrarea utilizatorilor
    • Managementul unei aplicaţii distribuite pe un grid
    • Editarea fişierelor XML